Rehabilitacja stomatologiczna

Stawy skroniowo-żuchwowe są źródłem wielu problemów bólowych w sferze narządu ruchu i nie tylko, stąd wynika potrzeba współpracy pomiędzy lekarzem stomatologiem, ortodontą, protetykiem i fizjoterapeutą. Skutkuje to zastosowaniem odpowiedniego leczenia (specyficznych technik leczniczych) i często zaangażowania różnych specjalistów.

Rehabilitacja aparatu żucia skupia się na normalizacji napięć w tkankach miękkich na poziomie mięśni, więzadeł, powięzi, przywracaniu prawidłowej fizjologicznej ruchomości w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych oraz stawów kręgosłupa i miednicy oraz przywracaniu prawidłowego wzorca ruchomości dla odtworzenia prawidłowej funkcji. To oczywiście przekłada się na likwidacje bólu, tarć i trzasków (krepitacji), optymalnym rozkładzie kontaktów miedzy zębami i walki z bruksizmem.

Aż 80% dysfunkcji układu narządu żucia to zmiany czynnościowe podlegające korekcji i normalizacji bez potrzeby nadmiernych zmian w strukturze.

Najczęstszą przyczyną jest stres, który powoduje silne napięcie mięśni żucia, zaciskanie i zgrzytanie zębami prowadzące do ich zniszczenia (bruksizm).

Kolejną przyczyną powstawania tej dysfunkcji jest noszenie aparatu ortodontycznego, najprawdopodobniej w wyniku ekstrakcji zębów.

Nawykowe żucie gumy powoduje także wzmożone napięcie mięśni żucia, które może doprowadzić do dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego.

Urazy mechaniczne np. komunikacyjne, uderzenie w głowę lub żuchwę mogą spowodować przemieszczenie krążka stawowego oraz spowodować bóle głowy, klikanie w stawie, ograniczenie otwierania ust.

Dysfunkcje charakteryzują się bólem zlokalizowanym w mięśniach żucia i wokół ucha, ograniczeniem otwierania ust np. podczas odgryzania jabłka, ziewania, śpiewania. Mogą towarzyszyć dodatkowe objawy tj, uczucie zatkanego ucha, szumy w uszach, trzaski i szmery podczas otwierania ust, trudności w przełykaniu pokarmów oraz kluski w buzi. Często pacjenci mają bóle głowy, karku w wyniku nieprawidłowej pozycji głowy, wzmożonego napięcia mięśni. Te mięśniowe bóle głowy mogą być mylone z migrenowymi bólami głowy, które leczone farmakologicznie nie dają rezultatów.

Wskazania do rehabilitacji stomatologicznej:

• bóle żuchwy i szczęki
  • zgrzytanie zębami (bruksizm)
  • bóle głowy
  • szum w uszach
  • bóle zębów, jamy ustnej i twarzy
  • bóle i trzaski w obrębie stawów żuchwy
  • problemy z przełykaniem, otwieraniem i zamykaniem ust
  • zgrzytanie zębami (bruksizm)
  • noszenie aparatu ortodontyczny lub szyny repozycyjnej lub relaksacyjnej